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21.05.2012

DAS ELEKTRONISCHE BULLETIN DER SCHWEIZERISCHEN FACHPLATTFORM HIV/AIDS UND INTERNATIONALE ZUSAMMENARBEIT

DAS ELEKTRONISCHE BULLETIN DER SCHWEIZERISCHEN FACHPLATTFORM HIV/AIDS UND INTERNATIONALE ZUSAMMENARBEIT

Mai 2012


Liebe Leserin, lieber Leser,

Ein Haus steht in Flammen. Mit vereinten Kräften ist es gelungen, einen Grossteil des Feuers zu löschen.

Würden Sie jetzt das Löschen einstellen und den Wasserhahn zudrehen, ist doch ein Grossteil des Brandes gelöscht?

Gewiss nicht, würden Sie sagen. Doch gerade dies hat der Global Fund zur Bekämpfung von Aids, Tuberkulose und Malaria im letzten November getan und mangels Geld den Hahn zugedreht: Die Finanzierungsrunde 11 wurde gestrichen (aidsfocus.news berichtete darüber). Dieser Entscheid hat verheerende Folgen für Millionen von Menschen weltweit, die mit HIV oder Tuberkulose leben oder davon betroffen sind.

Das Zudrehen des Hahns war mit ein Grund, weshalb aidsfocus.ch sich mit dem deutschen Aktionsbündnis und weiteren zivilgesellschaftlichen Organisationen zusammenschloss, um Einfluss zu nehmen auf die Entscheide des Global Fund. Die Schweiz teilt sich mit Deutschland und Kanada einen Sitz im Vorstand des Global Fund und so ist es naheliegend, dass auch zivilgesellschaftliche Organisationen der Schweiz, Deutschlands und Kanadas für den Policy-Dialog mit ihren Vertretern zusammenspannen und mit vereinten Kräften auf einen starken Global Fund hinarbeiten.

Mit grosser Erleichterung haben wir erfahren, dass das Board des Global Fund an seiner Sitzung vom 10. und 11. Mai 2012 entschieden hat, den Hahn wieder aufzudrehen und die Gelder fliessen zu lassen. Dank einem „neuen und ermutigenden finanziellen Forecast“ sollen etwa 1,6 Milliarden Dollar zur Finanzierung von effektiven Programmen im Zeitraum von 2012-2014 bereitgestellt und mit der Umsetzung der neuen, ambitiösen Strategie des Global Fund begonnen werden.

Die Arbeit ist noch lange nicht getan. Der Global Fund wird künftig mehr Gelder brauchen um den Bedarf zu decken, effektiver arbeiten müssen und die Zivilgesellschaft vermehrt im Board und in der Umsetzung beteiligen. Nur so können wir unsere langfristigen Ziele – Null neue Infektionen, Null Stigma und Null Todesfälle infolge von Aids – erreichen.

Helena Zweifel Koordinatorin aidsfocus.ch Geschäftsführerin Medicus Mundi Schweiz


IM FOCUS: GLOBAL FUND


THE BOARD OF GLOBAL FUND SPEEDS UP IMPLEMENTATION OF ITS STRATEGY

Geneva, 11 May 2012 – The Board of the Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria concluded its 26th Meeting today with broad agreement to direct more than $1.6 billion in available funding into effective programs that save lives, accelerating implementation of the Board’s ambitious strategy. Global Fund staff, with guidance from Board committees, will start to put into practice a new continuous method of evaluating and deciding on grant proposals, in consultation with implementing countries, aligned with the Global Fund’s 2012-2016 Strategy of ensuring better targeted investment and maximum effectiveness. The Board agreed to consider new funding opportunities at its next meeting in September, 2012.

http://www.theglobalfund.org


GLOBAL FUND OBSERVER

Geneva, 14 May 2012 – aidspan is an independent watchdog of the Global Fund and publisher of Global Fund Observer (GFO), a widely-read, authoritative and free email-based newsletter. GFO provides an independent platform for news, analysis and commentary about the Global Fund. Recent issue: The Global Fund Turns the Tap Back On. Main Decisions Made at Board Meeting. Secretariat Re-Organisation Was Hindered by Weak Performance Management System, Jaramillo Says. Global Fund Launches Process to Select New ED. How Grants Will Be Managed in the Restructured Secretariat.

http://www.aidspan.org


GLOBAL FUND WIEDER IM AUFWIND: MEHR MITTEL FÜR DIE BEKÄMPFUNG VON AIDS, MALARIA UND TUBERKULOSE

Genf, 13. Mai 2012 - Mit einem neuen Geschäftsmodell will The Global Fund noch speditiver und wirkungsvoller den schlimmsten Krankheiten zu Leibe rücken. Auch wichtige Geberländer kehren zur Kasse zurück. Der Beizug eines aussenstehenden Sanierers hat beim Global Fund Wunder gewirkt. Verflogen ist die Grabesstimmung, die noch an der Herbsttagung in Ghana geherrscht hatte. Wichtige Geberländer weigerten sich, immer neues Kapital einzuschiessen, ohne Garantien zu bekommen, dass ihr Geld auch korrekt ausgegeben wird. Man habe definitiv ein neues Kapitel aufgeschlagen, sagte ein Teilnehmer am Freitag nach Abschluss der Genfer Tagung. Tatsache ist, der Fonds verfügt wieder über flüssige Mittel, um seinen Verpflichtungen nachzukommen. (NZZ)

http://www.aidsfocus.ch


GLOBAL FUND VOWS TO STAY COMMITTED TO CIVIL SOCIETY INVOLVEMENT AFTER RESTRUCTURING

Geneva, 10 May 2012 - The Global Fund will uphold its crucial relationship with civil society organisations (CSOs) even after the dismantling of the Civil Society (CS) Team at its Secretariat, the Director of Resource Mobilisation and Donor Relations, Christoph Benn, told GFO in a telephone interview. "Civil society engagement has made the Fund what it is today. We cannot afford to lose this element," Mr Benn said. The Civil Society Action Team (CSAT) for Eastern Europe and Central Asia (EECA) warned that the changes "could weaken civil society communication and cooperation with the Secretariat and thereby will hinder the effectiveness, risk management and sustainability of programs supported by the Fund." (Global Fund Observer)

http://www.aidspan.org


THE GLOBAL FUND TO FIGHT AIDS, TUBERCULOSIS AND MALARIA AND ITS SUPPORT FOR MIDDLE INCOME COUNTRIES

The Global Fund ‘55% rule’ which limits funding for middle income countries, despite many being identified by UNAIDS as having a high burden of HIV among people who inject drugs, may inadvertently prevent the Global Fund from investing adequately in countries with the highest disease burdens and greatest need. Poverty in middle income countries is exacerbated by rising income inequality. At the World Economic Forum in Davos in 2011 income inequality within countries was recognized as one of the most serious challenges facing global development. In order to achieve impact and the new strategy’s targets, the Global Fund Board should therefore revoke the 55% rule.

http://www.aidsfocus.ch


LOSING GROUND: HOW FUNDING SHORTFALLS AND THE CANCELLATION OF THE GLOBAL FUND’S ROUND 11 ARE JEOPARDISING THE FIGHT AGAINST HIV & TB

In "Losing Ground", Médicins Sans Frontières (MSF) identifies and describes the impact of funding shortfalls in critical areas of HIV and TB. This issue brief illustrates findings of a survey of 13 countries where MSF supports HIV and TB treatment projects. It shows some of the critical areas in which the cancellation of Round 11 are already having an impact on the ability of high prevalence countries to implement the latest, most promising strategies to combat their epidemics. Case studies from Democratic Republic Congo (DRC), Uganda, Lesotho, Malawi, Mozambique, Swaziland, Myanmar, etc. Countries simply cannot wait two years to access new funds to scale-up and improve lifesaving treatment programs. (2012)

http://www.msfaccess.org


DON'T STOP NOW: HOW UNDERFUNDING THE GLOBAL FUND IMPACTS THE HIV RESPONSE

The Alliance report on the Global Fund is warning of an impending HIV/AIDS crisis following its assessment on the impact of the $2 billion shortfall announced by the Global Fund last year. Millions of people will now have to go without HIV services and many may die waiting for treatment as a result of the funding cuts the Global Fund has had to make, according to the Alliance’s report, ‘Don’t Stop Now’. Alvaro Bermejo, Executive Director, said: “We are already seeing the impact at the Alliance. In 40 per cent of the countries we work in, partners are faced with cutting critical HIV prevention, treatment and care services. This will affect over 1.5 million people. “

http://www.aidsalliance.org


REFLECTIONS ON THE GLOBAL FUND - OPEN LETTER MICHEL KAZATCHKINE

Michel Kazatchkine, former Executive Director of the Global Fund writes in an open letter;: “As I reflect on my years as head of the Global Fund, five things clearly stand out: 1. The Global Fund has been highly effective in its primary role as a financing institution, 2. Global Fund financing has allowed countries to achieve unprecedented results and impact in the fight against the three diseases, 3. The Global Fund has shown that it is a highly effective mechanism for translating public health and human rights principles into action, 4. Partnerships require a lot of attention and work but are the only way to ensure long-term success and sustainability…”

http://www.michelkazatchkine.com


INFORMATIONEN AUS DER SCHWEIZERISCHEN COMMUNITY OF PRACTICE


AIDSFOCUS.CH: DAS RECHT AUF GESUNDHEIT GILT AUCH FÜR HIV-POSITIVE UND AIDSKRANKE MENSCHEN

Bern, 17. April 2012 - Das Recht auf Gesundheit wird vielen HIV-positiven und aidskranken Menschen verwehrt. aidsfocus.ch setzt sich ein für das Recht aller Menschen auf umfassenden Zugang zu HIV-Information, Behandlung, Pflege und Unterstützung. Das Recht auf Gesundheit ist ein Menschenrecht. Für die 34 Millionen Menschen weltweit, die HIV-positiv oder aidskrank sind, bedeutet dies das Recht haben auf Behandlung, Gesundheitsversorgung und Nicht-Diskriminierung. Weltweit erhalten heute 6,6 Millionen eine Behandlung mit den lebensrettenden Aidsmedikamenten, das sind nur 47 Prozent der 12,2 Millionen, die aufgrund ihres Gesundheitszustands einer Behandlung bedürfen. Ihnen wird das Recht auf Gesundheit aus finanziellen oder politischen Gründen verwehrt.

http://www.aidsfocus.ch


AIDSFOCUS.CH CONFERENCE DOCUMENTS ONLINE

The documentation of the aidsfocus.ch conference on HIV, AIDS and Advocacy of 17 April 2012 is now online - with photos and videos from the conference. Powerpoint presentations by: Nonkosi Khumalo, Joshua Mavundu, Aashish Masih, Paulina Alex and Eduard Grebe. The papers presented as well as additional papers with different perspectives on the topic will be published in the reader of the conference, the Bulletin of Medicus Mundi Switzerland No. 125 (August 2015).

http://www.aidsfocus.ch
http://www.africanmirror.org


DIALOG ÜBER PSYCHOSOZIALE UNTERSTÜTZUNG FÜR BENACHTEILIGTE KINDER
  1. Mai 2012 - Die Novartis Stiftung für Nachhaltige Entwicklung (NFSD) hat gemeinsam mit der Regional Psychosocial Support Initiative for Children affected by poverty, conflict, HIV and AIDS (REPSSI) und der Swiss Academy for Development (SAD) eine Fachtagung über die psychosozialen Bedürfnisse benachteiligter Kinder veranstaltet, die am 24. April 2012 in Genf stattfand. Das Treffen war Teil des „Geneva dialogue“, einer laufenden Gesprächsreihe, welche die Novartis Stiftung globalen Gesundheitsproblemen widmet. Auf dem Programm standen Themen wie die heterogenen Bedürfnisse benachteiligter Kinder, laufende psychosoziale Projekte sowie Herausforderungen und Chancen zur Ausweitung innovativer Modelle.

http://www.novartisstiftung.org


WENIGER HIV-DIAGNOSEN UND MEHR SYPHILIS-FÄLLE

Bern, 14. Mai 2012 - Die Zahl der HIV-Diagnosen in der Schweiz nimmt weiter ab. Im Jahr 2011 wurden 564 Neuansteckungen gemeldet. Die Neuansteckungen mit anderen sexuell übertragbaren Infektionen (STI) wie Chlamydien nehmen hingegen zu. Dies geht aus dem am Montag publizierten Bulletin des Bundesamts für Gesundheit (BAG) hervor. Demnach ist das Risiko einer Infektion mit Syphilis, Gonorrhoe und Chlamydien sowohl für heterosexuelle wie für homosexuelle Personen in den letzten Jahren stetig gestiegen (sda).

http://www.swissinfo.ch


KURZINFORMATIONEN AUS ALLER WELT


UN SECRETARY-GENERAL ISSUES RECOMMENDATIONS TO BOLSTER AIDS RESPONSE IN ORDER TO MEET 2015 TARGETS

Geneva, 30 April 2012 —The United Nations Secretary-General Ban Ki-moon has issued his first report on HIV to the UN General Assembly since the 2011 High Level Meeting on AIDS. In the report, he highlights the urgent need to achieve immediate, tangible results and for the AIDS response to be smarter, more strategic, more efficient, and grounded in human rights. The report, ‘United to End AIDS: Achieving the Targets of the 2011 Political Declaration’, warns that considerable gaps persist in access to HIV services, particularly for people at higher risk of exposure to HIV. Punitive laws, gender inequality, violence against women and other human rights violations continue to undermine national AIDS responses and declines in funding have the potential to jeopardize the capacity to expand access to HIV services and sustain progress over the coming years.

http://www.unaids.org


KENYA: HIGH COURT RULING ON ANTI-COUNTERFEIT LAW "UPHOLDS RIGHT TO HEALTH"

Nairobi, 25 April 2012 - Kenyan HIV activists say a ruling by the High Court that the definition of "anti-counterfeit" in the 2008 Anti-Counterfeit Act is too broad will save millions of lives and protect the right to life of citizens. The case filed by three people living with HIV in July 2009 argued that sections 2, 32 and 34 of the Act contained ambiguities, which, if misinterpreted or abused, would be detrimental to Kenyans' access to essential generic medicines. High Court Judge Mumbi Ngugi found that the Act failed to clearly distinguish between counterfeit and generic medicines. She called on parliament to review these ambiguities that could result in the arbitrary seizure of generic medicines under the pretext of fighting counterfeit drugs. Like many low- and middle-income countries, more than 80 percent of the drugs used by Kenyans are generic and largely manufactured in India. The judgement also ensures that government agencies cannot interfere with the importatio n and distribution of generic medicines. (PlusNews)

http://www.irinnews.org


„WELTTAG DES GEISTIGEN EIGENTUMS“: SCHUTZ GEISTIGEN EIGENTUMS DARF NICHT ÜBER MENSCHENLEBEN STEHEN

Berlin, 26. April 2012 - Zum „Welttag des geistigen Eigentums“ erklärte Sandy Harnisch, Referentin des Aktionsbündnis gegen AIDS: „Geistige Eigentumsrechte sollen Anreize für Innovationen geben und so zum gesellschaftlichen Wohlstand beitragen. Im Hinblick auf die HIV/Aids-Problematik in armen Ländern können sie aber fatale Auswirkungen haben. Im Rahmen einer HIV/Aids-Therapie treten im Laufe der Zeit Resistenzen auf, die eine Umstellung der Behandlung auf neuere Medikamente erforderlich machen. Aufgrund von Patenten sind neuere HIV/Aids-Medikamente für viele der rund 14,2 Millionen Menschen, die eine lebensrettende HIV/Aids-Behandlung benötigen, unbezahlbar. Der Preis für die neusten Medikamente kann bis zu 19 Mal höher sein als für die günstigsten Medikamente der sog. ersten Behandlungslinie.“

http://www.aids-kampagne.de


SOUTH AFRICA'S AIDS RESPONSE: THE NEXT 5 YEARS
  1. April 2012 - No South African is untouched by HIV/AIDS. Many are infected with the virus, whether they are aware of their status or not, many have family or friends living with HIV, and many know someone who has died from an AIDS-related disorder. April 1, marked an important milestone in the country's response to tackling not only its HIV crisis but also its tuberculosis epidemic with the start of its new National Strategic Plan on HIV, STIs and TB 2012—2016. The plan has several broad goals: to reduce new HIV infections by at least 50%; to start at least 80% of eligible patients on antiretroviral treatment; to reduce the number of new tuberculosis infections and deaths by 50%; to ensure a legal framework that protects and promotes human rights to support implementation of the plan; and to reduce self-reported stigma related to HIV and tuberculosis by at least 50%.

http://www.thelancet.com


POUR UNE PRISE EN CHARGE GLOBALE - CONTRE LE TOUT COMPTABLE

Genève le 25 Mars 2012 - Les associations membres et partenaires de Coalition PLUS lancent un appel au Fonds Mondial : «Rester au plus près des besoins et des réalités des personnes affectées et infectées par le VIH/sida n’est pas possible dans un processus purement comptable et nuit à la pertinence de l’action dans la lutte contre le sida… Nous voulons rappeler que la lutte contre le VIH ne pourra véritablement se faire que dans le respect des trois principes suivant : a. Impliquer les acteurs communautaires dans tout dispositif thérapeutique ou de prévention, b. Mettre les malades au coeur des dispositifs, c’est pouvoir compter sur leur responsabilisation accrue, et c. Intégrer les acteurs communautaires dans la gouvernance des financeurs nationaux et internationaux.

http://www.coalitionplus.org
http://www.aidsfocus.ch


VERANSTALTUNGEN


20.06.2012 | MMS WORKSHOP: NGO-PRAXIS ZWISCHEN AKTIVISMUS, WIRKUNGSORIENTIERUNG UND WISSENSCHAFTLICHER GRUNDLAGE

Basel | Welche schweizerische NGO hat schon die Ressourcen eines Swiss TPH oder einer Novartis Stiftung? Die Frage stellt sich deshalb: Ist angewandte Forschung ein Luxus, den sich nur die Grossen leisten können? Können und sollen auch kleinere NGOs angewandte Forschung betreiben, zum Beispiel in Partnerschaft mit lokalen oder internationalen Forschungsinstitutionen? Was haben solche Institutionen NGOs zu bieten? Der Workshop von Medicus Mundi Schweiz vom bietet den TeilnehmerInnen eine Möglichkeit, sich von konkreten Beispielen inspirieren zu lassen, Erfahrungen auszutauschen und voneinander zu lernen.

http://www.medicusmundi.ch


22.-27. 07.2012 | XIX INTERNATIONAL AIDS CONFERENCE: TURNING THE TIDE TOGETHER

Washington DC | AIDS 2012 will bring together leading scientists, public health experts, policy-makers and the HIV-affected community to translate recent momentous scientific advances into action that will address means to end the epidemic, within the current context of significant global economic challenges. The conference theme, “Turning the Tide Together”, reflects a unique moment in time, emphasizing that the HIV epidemic has reached a defining moment. By acting decisively on recent scientific advances in HIV treatment and biomedical prevention, the momentum for a cure, and the continuing evidence of the ability to scale-up key interventions in the most-needed settings, we now have the potential to end the HIV epidemic.

http://www.aids2012.org


aidsfocus.ch, die schweizerische Fachplattform HIV/Aids und internationale Zusammenarbeit ist ein Projekt von Medicus Mundi Schweiz. Mit der Bereitstellung von Informationen und einer Plattform für den gegenseitigen Austausch und das gemeinsame Lernen unterstützt aidsfocus.ch die schweizerischen Akteure im Bereich HIV/Aids und Internationale Zusammenarbeit. aidsfocus.ch wird finanziell unterstützt von den 30 Partnerorganisationen und der Direktion für Entwicklung und Zusammenarbeit (DEZA).

Partner von aidsfocus.ch sind: Afro-European Medical and Research Network, Aids-Hilfe Schweiz, Aids & Kind, Caritas Schweiz, cinfo, CO-OPERAID, Déclaration de Berne, Fastenopfer, Fédération Genevoise de Coopération, FEPA, Gemeinschaft der St. Anna-Schwestern, HEKS, IAMANEH Schweiz, Interteam, Kindernothilfe Schweiz, Kwa Wazee, medico international schweiz, mediCuba, missio, mission21, SolidarMed, Schweizer MIVA, Schweizerisches Rotes Kreuz, Schweizerische Tropen- und Public Health-Institut, Stiftung Terre des hommes, Swiss Aids Care International, TearFund, terre des hommes schweiz und World Vision Schweiz.

http://www.aidsfocus.ch